Kecakapan Pendidik dalam Menggunakan Media Pembelajaran Online di Masa Pandemi
DOI:
https://doi.org/10.53915/jurnalkeislamandanpendidikan.v12i1.51Keywords:
COVID-19; media pembelajaran online; pembelajaran onlineAbstract
The pandemic that has occurred throughout the world due to the spread of the COVID-19 outbreak is indeed very disturbing and has an effect on vital sectors. One of the wichs is the education sector. From this, the components in education (curriculum) become more flexible in their application, which must be followed by educators as the subject of delivering knowledge so they can be well accepted by students (objects) without reducing their enthusiasm for learning at the pandemic era. Run face-to-face and must switch to online learning. Therefore, educators need to master online learning media which badly need in the situation of the COVID-19 pandemic. However, there are still educators who are not ready to face online learning, especially in the operation of learning media. The role of schools, in this case, is also important, for the sake of smooth and successful online logging in the current pandemic era, schools must provide training and guidance to existing educator members because not all are competent in terms of operating online learning media. So that educators can adjust beforehand for teaching readiness in the current pandemic situation. Motivational touch is also the crucial thing, to foster a sense of enthusiasm and overcome the psychology of students in undergoing online learning because there is less good readiness and is something new that is felt by educators and students. This research aims to understand how competent and readiness of education is in using learning media during the pandemic era in online learning. the method used in its preparation, using quantitative methods, namely.
pandemi yang terjadi diseluruh dunia akibat dari menyebarnya wabah COVID-19 memang sangat meresahkan, sehingga berefek kepada sektor-sektor yang sangat vital, salah satunya sektor pendidikan. Dari hal itu, maka komponen-komponen dalam pendidikan (kurikulum) menjadi lebih fleksibel dalam penerapannya yang harus dikuti oleh pendidik sebagei subjek penyampaian ilmu pengetauhan, agar dapat diterima secara baik pula oleh peserta didik (objek) tanpa mengurangi semangat belajar dimasa pandemi yang sukar rasanya dijalankan secara tatap muka dan harus beralih ke pembelajaran online. Maka, sangatlah penting bagi pendidik untuk menguasai media pembelajaran online yang sangat diperlukan dalam sitausi pandemi COVID-19. Namun, pada kenyataanya masih ada pendidik yang belum siap menghadapi pembelajaran online, apalagi dalam pengoprasian media pembelajarannya. Peranan sekolah dalam hal ini juga sangat vital, demi kelancaran dan menyukseskaan pembalajan online di era pandemi seperti sekarang ini, sekolah harus mengadakan pelatihan dan bimbingan kepada anggota pendidik yang ada, karena tidak semua cakap dalam hal pengoprasian media pembelajaran online. Agar pendidik mampu menyesuaikan terlebih dahul demi kesiapan mengajar dalam situasi pandemi sekarang ini. Sentuhan motivasi juga sangat penting, demi menumbuhkan rasa semangat dan mengatasi psikologi peserta didik dalam menjalani pembelajaran online, karena belum adanya kesiapan yang baik dan merupakan hal baru yang dirasakan pendidik dan peserta didik. Tujuan dari penelitian ini adalah meraba seberapa cakap dan keseiapan pendidikan dalam menggunakan media pembelajaran dimasa pandemi dalam pembelajaran online. Metode yang digunakan adalah metode kuantitatif, yaitu
References
Anugrahana, Andri. 2020. Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi COVID-19 oleh Guru Sekolah Dasar. Scolaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. Volume. 10, Nomer. 3.
Aprilia, Riska dan Yudha Nurdhian. 2020. Pendampingan dan Peningkatan Kecakapan Guru, Wali Murid, dan Peserta Didik dalam Pembelejaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pengabdian Masyarakat. Volume. 3, Nomer. 2.
Alami, Yasni. 2020. Media Pembelajaran Daring pada Masa Covid-19. Jurnal Pendidikan Agama Islam. Volume. 2, Nomer. 1.
Mastur, Muhammad, Mohammad Affifulloh, dan Lia Nur Atiqoh Bela Dina. 2020. Upaya Guru dalam Pembelajaran Daring pada Masa Pandemi COVID-19. Volume. 2, Nomer. 3.
Lailatussaadah, Fitriyawani, Erfiyati, dkk. 2020. Faktor-faktor Penunjang dan Penghambat Pelaksanaan Pembelajaran Daring (Online) PPG dalam Jabatan (Daljab) pada Guru Perempuan di Aceh. Gender Equality: International Journal of Child and Gender Studies. Volume. 6, Nomer. 2.
Rahmawati, Novi Rosita, Rosida, Eva Fatimul, dkk. 2020. Analisis Pembelajaran Daring saat Pandemi di Madrasah Ibtidaiyah. Sittah: Journal of Primary Education. Volume. 1, Nomer. 2.
Wilson, Agus. 2020. Penerapan Metode Pembelajaran Daring (Online) Melalui Aplikasi Berbasis Android saat Pandemi Global. SAP (Susunan Artikel Pendidikan). Volume. 5, Nomer. 1.
Zaniyati, Husniyatus Salamah. 2020. Pembelajaran Online Berbasi Goggle Formulir dalam Tanggap Work From Home Masa Pandemi COVID-19 di Madrasah Ibtidaiyah Negeri (MIN) 1 Paser. Jurnal Pendidikan Agama Islam. Volume. 6, Nomer. 1.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Fiaz Ulil Hibar An-Nashr, FIRDAN FIRDAN EDWIN HARLIANSYAH, fery
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.