Integration of Al-Qur'an and Hadith Values ​​in Learning Curriculum Development

Main Article Content

Maesaroh Lubis
Farida Isroani

Abstract

This study aims to analyze the content of the Qur'anic verses and hadiths related to learning strategies, employing a qualitative descriptive approach through library research. The focus of this research is to explore how the principles of Islamic teachings, as found in the Qur'an and hadith, can be applied in effective learning strategies in modern education. The findings of the study reveal that the integration of Islamic teachings into the learning process has a significant impact on improving the quality of education and shaping students' character. Teachings such as the importance of intention, patience, hard work, and the development of noble character can serve as the foundation for designing holistic learning strategies that educate students not only in knowledge but also in moral and ethical development.

Article Details

Section
Articles

References

Azizah, A. N. I., Abrori, M. S., Sabrina, A., Dzakiyyah, A., Hasan, A. M., Putra, A. S. A., Islam, A. I., Azzahra, A., Mubarak, F. K., & Azzahra, F. (2024). Profesi Keguruan: Menjadi Guru Profesional. Penerbit Tahta Media.

Eryandi, E. (2023). Integrasi Nilai-Nilai Keislaman dalam Pendidikan Karakter di Era Digital. Kaipi: Kumpulan Artikel Ilmiah Pendidikan Islam, 1(1), 12–16. https://doi.org/10.62070/kaipi.v1i1.27

Fuadhah, N. L. (2024). Membentuk Karakter Peserta Didik dalam Prespektif Filsafat Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Nusantara, 3(2), 127–139.

Hasriadi, H. (2022). Strategi Pembelajaran. Mata Kata Inspirasi.

Juariah, S. (2023). Paradigma Pendidikan Islam dan Pengembangan Sumber Daya Insani dalam Membentuk Etika dan Karakter dalam Masyarakat Islam. Kaipi: Kumpulan Artikel Ilmiah Pendidikan Islam, 1(2), 65–71.

Jufri, A. P., Asri, W. K., Mannahali, M., & Vidya, A. (2023). Strategi Pembelajaran: Menggali Potensi Belajar Melalui Model, Pendekatan, dan Metode yang Efektif. Ananta Vidya.

Lathifah, I., Fungkiuudin, H., Trisnaningtyas, R., Yus Setiawan, R., Afifatul Alfiyah, N., Muthoharoh, L., & Rohman Program Studi Tadris IPS Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan UIN Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung, ur. (2023). Tantangan Implementasi Kurikulum Pendidikan IPS Di Era Globalisasi. Concept: Journal of Social Humanities and Education, 2(4), 213–223.

Manan, A. (2023). Pendidikan Islam dan Perkembangan Teknologi: Menggagas Harmoni dalam Era Digital. SCHOLASTICA: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 5(1), 56–73.

Nur Efendi, & Muh Ibnu Sholeh. (2023). Manajemen Pendidikan Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran. Academicus: Journal of Teaching and Learning. https://doi.org/10.59373/academicus.v2i2.25

Pulungan, Y. (2023). Peningkatan Kesadaran Beragama melalui Peran Guru dalam Pendidikan Agama Islam di Sekolah. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 3(4), 109–121.

Putri, N. A., & Rohman, F. (2024). Evaluasi dampak program literasi al-qur’an terhadap penguatan karakter religius siswa sekolah menengah pertama. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 10(1), 766–778.

Rifki, M., Sauri, S., Abdussalam, A., Supriadi, U., & Parid, M. (2023). Internalisasi Nilai-Nilai Karakter melalui Metode Keteladanan Guru di Sekolah. Jurnal Basicedu, 7(1), 89–98.

Santoso, G., Damayanti, A., Imawati, S., & Asbari, M. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka melalui Literasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(1), 84–90.

Sari, M. (2023). Penanaman Nilai-Nilai Agama Islam dalam Pembentukan Karakter dan Etika Siswa di Tingkat Sekolah Dasar. Al-Mujahadah: Islamic Education Journal, 1(1), 54–71.

Sembiring, I. M., Ilham, I., Sukmawati, E., Maisuhetni, M., & Arifudin, O. (2024). Pendidikan Agama Islam Berwawasan Global Sebagai Dasar Paradigma Dan Solusi Dalam Menghadapi Era Society 5. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(2), 305–314.

Virdi, S., Khotimah, H., & Dewi, K. (2023). Sosiologi Pendidikan Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik di Sekolah. Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, Dan Pengajarannya, 2(1), 162–177.

Yosita, Y., Purnama Sari, D., & Karolina, A. (2023). Analisis Nilai-Nilai Moderasi Beragama Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam dan Upaya Mewujudkannya di MIN 1 Lebong. institut agama islam negeri.